Lite graviditetsfakta :)

Efter att ha fått kommentarer angående min viktökning så tänkte jag skriva ihop ett litet faktainlägg angående detta:


Man ska minnas att varje kvinna är unik och viktökningen till en stor del även bero på vilken utgångsvikt man hade.

En viktökning på 10-15 kilo räknas som normal, men stora variationer förekommer och det finns kvinnor som bara ökar ett par kg (kanske pga högre utgångsvikt) likaväl som det finns kvinnor som går upp 25-30 kg.

Om du har ett BMI som är... » …19.8 till 26 ska du gå upp mellan 11,5 och 18 kilo

En normal viktuppgång under en graviditet är allt mellan 6 och 22 kilo, "medelföderskan" väger 14.7 kilo mer vid förlossningen än vid inskrivningen. Håller man sig inom dessa ramar har man oftast inga problem att nå sin startvikt inom 6-9 månader efter förlossningen. Men många går upp mycket mer än 22 kilo, lite beroende på olika fysiska faktorer (kroppsbyggnad, längd etc) men också på hur man mår under graviditeten. Har man tidigt fått bäckenbesvär har säkerligen motionen blivit lidande och viktökningen blivit större, ett extremt illamående kan göra att modern vill småäta konstant vilket givetvis också påverkar vikten. Det mesta är ändå normalt!

(Den här informationen kommer från diverse graviditetssidor på internet som Babycenter, Niomånader, Bli mamma, Min bebis, Growing people)

Håll till godo :)

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag gick upp 23 kg. Nu har jag förstås en 4-5 kg som envist håller sig kvar nu ett år efteråt, men de SKA bort.

2011-02-08 @ 16:24:06
URL: http://siggemckvack.bloggplatsen.se
Postat av: Tessan

Och jag gick upp 22, som nu 5 månader efter är borta! Jag är tillbaka på min startvikt!! ;)



Kram

2011-02-09 @ 09:50:25
Postat av: Emma Hemmingsson

Ja detta tjat om viktuppgång!!! Som du säger, ALLA är olika, min viktuppgång var inte nådig, trots att jag inte upplevde det så förutom magen, och jag inte svullade onyttigheter. Men av detta har vi nu världens underbaraste dotter!! Ni har verkligen en underbar tid framför er!!

2011-02-24 @ 21:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0