Vecka 32

Sådär, då har jag äntligen tagit bilder på veckans mage. Håll till godo :)

Vecka 32 (31+4)


Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Källa: Familjeliv

Jag: Ja, konditionen är ju inte vad den en gång var. Fast jag tror det har med att göra att jag inte tränat på år och dar. Borde verkligen komma iväg och simma lite. Det är lite jobbigt att ligga på rygg ibland, då trycker det på lungorna och det blir svårt att andas men jag mår inte illa. Har lite foglossning som gör sig gällande då och då men tack och lov är det inte ihållande i längre perioder.

Var hos barnmorskan igår och mätte magen och lyssnade på hjärtat. Allt såg bra ut. Livmodern hade växt 3 cm sen förra besöket och ligger nu på 29 cm. Hon hade lite svårt att hitta hjärtljuden men tillslut gick det (har nog en envis liten krabat där inne :))

Nästa gång jag ska dit är i vecka 35, då är det inte långt kvar ♥

♥♥♥


Kommentarer
Postat av: Emma Hemmingsson

oh det känns som det var igår samtidigt som det var år sedan jag hade bebismage! Njut =) Tiden går så fort =)

2011-04-06 @ 20:53:54
Postat av: Jessica

Kom upp och dansa lite med mig när bebisen är ute vetja! :)

Fin du är!

2011-04-07 @ 07:53:34
URL: http://badideabear.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Hej

Var med och tävla om en länkning i dagens låt :)

Kommentera namnet på låten och artisten i dagens låt inlägget :)



MVH LadyYasmine

2011-04-07 @ 12:30:05
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0